Britta_Logo_Mobilheader

Min Träning efter graviditeten

Då är det 3 månader sedan Axel föddes. Jag jobbar deltid och har själv börjat träna lite tyngre igen, samt börja springa lite lätt. 

Under mina mamma grupper får jag ofta frågor om hur många veckor man bör vänta innan man kan börja med det ena eller det andra. Svaret är att det finns inga magiska antal veckor. Vissa har exempelvis kvar diastasen (magmuskeldelningen) i flera månader, år eller hela livet. Men kan du kontrollera den vid anspänning kommer den inte bidra till några problem. 

Att komma tillbaka till en stark problemfri kropp efter en graviditet tar oftast tid.
Hur tillbaka gången ser ut beror på var du befann dig innan graviditeten, hur graviditeten såg ut och hur förlossningen gick till. Hur ser dagarna ut nu med en liten bebis? Får du den sömn du behöver? Hur mycket tid har du att lägga ner på träning osv..  Ja, såklart är det olika för alla! 

Jag har själv delat upp träningen i 7 olika delar. Låter varje upplägg ta sin tid och lyssar på kroppen innan jag går in i nästa fas. Komihåg att jag har varit fysiskt aktiv hela livet, haft en okej graviditet, en problemfri förlossning och tränar 3 pass per vecka. 

Idag 3 månader efter förlossningen är jag på punkt 4. 

Del 1. Total vila (ca. 2 veckor)
Del 2. Komma tillbaka pass. Lätt träning, för att känna in kroppen. (ca. 2 veckor)
Del 3. Stärka upp kroppen igen med stabila övningar (mellan tungt) (ca. 6 veckor)
Del 4. Våga gå på tyngre men fortfarande lugna & stabila övningar (?)
Del 5. Mer komplicerade övningar med svårare teknik, ryck & övningar som involverar fler leder. (lite lättare) 
Del 6. Mer komplicerade övningar (tyngre) 
Del 7. Mitt mål! Träna vad jag vill, hur jag vill, när jag vill. För hälsa, välmående & lite preststion för att hålla motivationen uppe. 

Antar att jag kommer nå punkt 7 om ett halvår när Axel har slutat amma & hormonerna i kroppen återgår till vanliga nivåer. 

Jag känner ingen stress eller press. Träningen är fortfarande viktig men inte prio 1 längre. Har ju hela livet på mig att träna & är tacksam över att min kropp känns pigg och svarar bra när jag vill eller behöver ta i. Jag associerar alltid träning med något härligt & bra.